Wanneer kan mijn kindje over van 2 naar 1 slaapje?

Overgang 2 naar 1 slaapje
Overgang 2 naar 1 slaapje

Jouw dreumes sliep keurig  in een fijn ritme en sliep twee fijne slaapjes overdag. Maar vanaf ongeveer 14 maanden begint het wat te rommelen. De slaapjes gaan niet zo lekker meer. Het inslapen duurt langer en soms wil je kindje helemaal niet slapen. Is het dan misschien tijd om over te gaan van twee naar een slaapje? Ik krijg van ouders vaak vragen over de slaapjes overdag rond de leeftijd van 14-15 maanden. Het kan echt een rommelige periode zijn. 

In deze blog laat ik je weten hoe je kunt zien of je kindje toe is om weer een slaapje te laten vallen en hoe je dat het beste aanpakt. 

 

 

Wat houdt deze overgang naar 1 slaapje in?

Vaak zie je rond de 14-15 maanden dat er gerommel komt met de slaapjes overdag. Toch is dat voor veel kindjes nog net te vroeg om een slaapje te laten vallen. En dat komt met name ook door de sprong die rond 16 maanden nog eens langs komt. Laat je eens slaapje te vroeg vallen dan is de kans op oververmoeidheid, ik adviseer altijd zo lang mogelijk twee slaapjes te houden. 

De overgang naar 1 slaapje is een belangrijke verandering voor jouw kindje, het betekent namelijk dat jouw kindje niet maar 2 of 3 uur achter elkaar wakker kan zijn maar straks wel ongeveer 5 uur. Weet ook dat deze overgang echt per kind verschillend is en dat je niet in een week over bent naar 1 slaapje. Je wilt de tijd nemen en je zult merken dat het de ene dag prima gaat en de andere dag misschien nog een extra slaapje nodig is. Meestal is een kindje rond de 16-18 maanden toe aan de overgang naar 1 slaapje (dat is ook het moment van de 18 maanden regressie welke die slaaptransitie mede mogelijk maakt).

Hoe merk je aan je kindje dat hij of zij over kan naar 1 slaapje?

Elk kindje is anders maar meestal is een kindje er aan toe om weer een slaapje te laten vallen tussen zo rond de 16-18 maanden. 

Een paar tekenen kunnen zijn:

1. Je dreumes slaapt de nachten goed

2. Het ochtendslaapje gaat steeds moeizamer of wordt steeds korter 

3. Het in slaap vallen bij bedtijd duurt langer

4. Het middagslaapje lukt niet

5. Jouw kindje zit niet in een regressie of stressvolle periode 

Hoeveel slaapt een dreumes op deze leeftijd?

Gemiddeld heeft een dreumes van deze leeftijd 13 tot 15 uur slaap per dag nodig. Natuurlijk is dat weer verschillend per kindje. Bij de overgang naar 1 slaapje zal het aantal slaap per dag niet veranderen maar verschuiven. Jouw kindje gaat dus die zelfde uren slapen in 1 slaapje en de nacht. 

Hoe pak je de overgang naar 1 slaapje aan?

Kijk eerst goed naar je kindje en naar je zelf om te bepalen welke manier het beste bij jullie past. Want eigenlijk zijn er twee manieren. 

Ochtendslaapje opschuiven:

  1. Schuif het ochtendslaapje steeds iets op zodat het slaapje uiteindelijk rond lunchtijd plaatsvindt. Neem hier de tijd voor dus bijvoorbeeld elke dag 15 minuten later. Is het slaapje kort? Dan probeer je hem verder te laten slapen door te helpen of anders toch einde dag een powernap aan te bieden (maak altijd om 17 uur wakker).
  2. Accepteer dat het de ene dag wel al lukt en de andere dag nog niet. Dus dat sommige dagen echt twee slaapjes nog nodig zijn. Je wilt geen oververmoeidheid creëren dus als het zo uitkomt probeer dan gewoon weer een tweede slaapje. Zo kijk je dus elke dag naar je kindje en verandert het ritme van de dag. Deze fase kan echt wel een paar weken duren. 
  3. Vervroeg bedtijd. Bedtijd is vanaf 18 uur. Bij de overgang naar 1 slaapje wil je zeker de bedtijd vervroegen en ongeveer een maximale wakkertijd aanhouden van 4,5 uur voor bedtijd (mits het slaapje een goed slaapje is geweest, anders kort je nog meer in). 

Ochtendslaapje inkorten:

Deze methode past bij sommige kindjes beter, vooral bij de kindjes die altijd in de ochtend een kort dutje doen en in de middag een langer dutje. Hoewel ik echt geen voorstander ben van wakkermaken uit een slaapje, kan deze methode in sommige gevallen wel van pas komen. 

  1. Je verkort het ochtendslaapje steeds met een kwartier tot je kort slaapje overhoudt van ongeveer een half uur. Deze powernap valt uiteindelijk ook uit. 
  2. Doordat het eerste slaapje korter wordt dien je het middagslaapje te vervroegen. Je wilt dit slaapje ongeveer rond de lunch starten.
  3. Is het middagslaapje kort? Ook dan mag je je kindje helpen om verder te slapen.
    Accepteer dat het de ene dag wel al lukt en de andere dag nog niet. Het kost tijd voor je kindje om het nieuwe ritme te gewennen.
  4. Vervroeg bedtijd. Bedtijd is vanaf 18 uur!

Kom je er niet helemaal uit of wil je even sparren? Je kunt mij altijd mailen of een whatsapp sturen. Een whatsapp consult kan voor zulke vragen trouwens een fijne manier zijn om een plan van aanpak te maken.