Bedtijdbattles, 6 tips voor strijd bij bedtijd

Bedtijd battles
Bedtijd battles

Hoe voorkom je bedtijdbattles bij je peuter?

Zo, eten op, nog even gespeeld en dan is het eindelijk tijd voor je peuter om lekker naar bed te gaan. Bij het naar boven gaan merk je het al. Tanden poetsen wil hij niet, pyjama aan gaat moeizaam. Je merkt het al, dit wordt lastig.. Je peuter verzint allerlei smoesjes, stelt 101 vragen of wordt boos en wil helemaal niet meewerken en wil niet naar bed. Als ouder wordt je onrustiger, gehaast, misschien wel gestresst… Oftewel, je hebt te maken met een echte ‘bedtijdbattle’. 

 

Naar bed gaan ’s avonds is een belangrijk moment van de dag. De dag wordt afgesloten en het moment van loslaten is daar. Als dit loslaten niet lukt, en er is strijd bij bedtijd, dan zijn er een aantal dingen waar je naar kunt kijken.

Bedtijdbattles kunnen worden veroorzaakt door verschillende factoren. Je peuter is oververmoeid, de dag was te druk (of te veel prikkels), er was te weinig slaap overdag of bedtijd was te laat. Ook het gemis van 1-op-1 aandacht kan zorgen voor verzet bij bedtijd (negatieve aandacht vragen, ‘inhalen’ van overdag). Vergeet ook niet de peuterpuberteit. Juist bedtijd is een mooi moment om grenzen uit te testen. Rond 24 maanden speelt er ook nog een regressie mee, waarbij je peuter zich ontwikkeling op het gebied van onafhankelijkheid, maar dit eigenlijk nog best wel spannend vindt. 

 

Maar hoe bedtijdbattles voorkomen en hoe ga je er mee om?
Ik geef je 6 tips:

  1. Zorg voor voldoende slaap en de juiste spreiding. Slaapje overdag is zeker nog wenselijk tot ongeveer 3 jaar (natuurlijk zijn er ‘snelle jelles’, maar skip het slaapje niet te snel. Doet je kindje geen slaapje meer? Let dan op dat je de bedtijd vervroegt!
  2. Zorg voor voldoende 1-op-1 aandacht overdag. Probeer elke dag er in ieder geval een moment van ongeveer 20 minuten echt helemaal voor je kind te zijn. Geen telefoon, geen afleiding, maar echt even samen.
  3. Zorg voor een duidelijk en uitgebreid bedtijd ritueel (waarbij die 1-op-1 aandacht ook zo belangrijk is). Doe elke avond hetzelfde, zorg voor herhaling en regelmaat, maar wissel de dagen (indien mogelijk) af tussen papa en mama. Neem de tijd voor het ritueel, doe het met aandacht en zorg dat je niet gehaast bent (dit voelt je kindje en zorgt voor meer verzet).
  4. Zorg voor regelmaat en structuur in de dag. Een voorspelbaar ritme zorgt voor een voorspelbare afsluiting van de dag. Je kindje weet wat er van hem verwacht wordt. Vooral bij peuters erg van belang. Zorg wel dat je kindje in ieder geval 1x per dag even lekker kan ravotten, om daglicht te pakken en zijn energie kwijt te kunnen.
  5. Bouw de dag rustig en liefdevol af. Hou het rustig. Met aandacht spelen, spelletje doen en liefst geen schermtijd (blauw licht activeert). Bespreek de dag. Stel vragen hoe de dag was en wat jullie hebben gedaan, het helpt bij een stukje verwerking van de dag. Zorg daarbij voor een liefdevolle afsluiting van de dag. Dus zorg voor voldoende positiviteit en aanraking. Aanraking geeft een gelukshormoon af, dus even lekker op schoot zitten na het eten of tijdens het bedtijdritueel, even knuffelen of een korte massage  tijdens het bedtijdritueel kan helpen.
  6. Stel duidelijke grenzen, juist op dit moment van de dag. Je peuter wil dat onbewust ook en heeft duidelijkheid nodig. Je kunt dit op een liefdevolle manier doen door bijvoorbeeld keuzes te stellen. Welk boekje wil je lezen, welke pyjama wil je aan, wil je alleen tandenpoetsen of wil je dat mama helpt? Wees daarbij ook consequent. 1 verhaaltje lezen is dus niet 2 verhaaltjes lezen. En bedtijd is bedtijd. Een slaaptrainer kan hierbij ook bij helpen.

Meer advies nodig over bedtijdbattles? Of benieuwd naar wat ik voor je kan betekenen? Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.