Hoe ga ik om met het slaaptekort en de vermoeidheid?

vermoeidheid slaaptekort moederschap
vermoeidheid slaaptekort moederschap

Wat was ik vermoeid… na 1,5 jaar gebroken nachten en stress kon ik niet meer. Gebroken en burn-out. Te lang doorgemodderd, alles geprobeerd en vooral niet voor mijzelf gezorgd. Mijn zoontje werd niet rustiger, logisch, die voelde mijn vermoeidheid en spanning. Nadat een slaapcoach ons hielp om de nachten te verbeteren en ons zoontje te laten slapen, was het tijd om aan mij zelf weer te werken. Ik geef je graag wat tips die mij enorm hebben geholpen verderop in deze blog. 

Moe, moeier, moest

Het moederschap is prachtig, maar kan ook best zwaar zijn. Vooral als je kindje niet lekker slaapt, de nachten gebroken zijn of je kindje onrustig is. Je bent moe, gespannen, misschien zelfs gestresst. Tekort aan slaap wordt enorm onderschat. Je merkt het wellicht al aan jezelf, je bent prikkelbaarder en kunt minder hebben. Je reageert anders naar je partner en je kind en daar kun je je weer schuldig over voelen. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het slaaptekort van jonge ouders (waaronder dit onderzoek) en het blijkt dat ouders vooral de eerste 6 (!) Jaar slaaptekort hebben. Ook al weet je dat deze eerste jaren van het moederschap pittig zullen zijn en dat het erbij hoort, hoe ga je hier toch het beste mee om? Hoe zorg je goed voor jezelf als je moe bent, het moederschap zwaar is en je slaaptekort ervaart?

Helaas hoort het erbij..

Niet fijn om te horen, maar het is wel zo. Je kunt het waarschijnlijk niet voorkomen. Uit eerder genoemd onderzoek blijkt dat dit slaaptekort dus wel kan voortduren tot je kindje 6 jaar oud is. Wat blijkt is dat vooral moeders aanzienlijk minder uur slaap krijgen dan vaders, vooral die eerste drie maanden. Ok, dus ‘deal with it’? Aan de ene kant wel, maar daarom is het niet minder belangrijk om goed te letten op hoe je om kunt gaan met dit slaaptekort om toch te kunnen blijven functioneren.

Probeer je verwachtingen reëel te houden, accepteer dat je kindje nu niet lekker slaapt en geef jouw kindje die liefde en verbinding die het nodig heeft om te slapen. 

Je doet het goed!

Allereerst wil ik je benadrukken dat je het super goed doet als moeder. Probeer dit goed te onthouden. Slaapt jouw kindje niet door? Lukt het je kindje nog niet om zelf te slapen? Dat ligt niet aan jou. Probeer het vertrouwen te houden in jezelf als moeder, ook al is dat misschien niet altijd makkelijk. Helaas kun je slaap niet afdwingen en hangt slapen van heel veel factoren af waarbij ontwikkeling en leeftijd een belangrijke zijn. Het komt echt goed, jouw kindje gaat echt wel slapen. Helaas gaat het niet altijd makkelijk en sommige kindjes hebben nu eenmaal meer moeite met slapen. Dat kan door verschillenden factoren komen. Kom je er niet uit, trek dan aan de bel! Heb je hulp of advies nodig, dan help ik jullie graag naar meer rust en slaap toe. 

Vraag hulp!
Je kunt het niet alleen. Echt niet. Vraag jouw partner, familie, vrienden, opvang om af en toe even te helpen. Al is het maar even om een uurtje bij te slapen, een wandeling door te natuur je maken of even een bad te nemen. 

Liefde en verbinding met je kindje

Juist de aanraking, jouw nabijheid, jouw hartslag heeft jouw kindje nodig om rustig te worden en visa versa. Gaat het even niet lekker? Ben je moe of juist gespannen en merk je dat het slapen van jouw kindje niet lekker gaat? Probeer eens het volgende: neem je kindje op schoot of tegen je aan. Ga ik een rustige kamer of op een rustige plek zitten of liggen, dim het licht en ben gewoon even aanwezig met je kindje. Adem rustig in en uit en ben even daar in dat moment met jouw kindje. Merk je dat jullie beiden rustiger worden?

Zorg voor jezelf

Omgaan met slaaptekort is lastig maar ook belangrijk, anders houd je het niet vol. Daarbij voelt jouw kindje jouw spanning en vermoeidheid, dus dit draagt niet bij aan de slaap en rust van jouw baby. 

Ik geef je graag wat tips om voor jezelf te zorgen:

1. Frisse lucht en natuur. Zorg minimaal 1x per week voor een wandeling door de natuur. Een wandeling alleen is heerlijk maar het kan natuurlijk ook met de kinderwagen. 

2. Plan me-time in, liefst minimaal 1x per week even tijd voor een bad, lesje yoga, afspreken met vriendinnen, wat jou maar een fijn gevoel geeft. 

3. Wissel af. Lastig misschien want ook jouw partner werkt waarschijnlijk en is moe. Maar de lasten verdelen is echt belangrijk. Ook als jij borstvoeding geeft, jouw partner kan een afgekolfd flesje geven! Liefst wissel je trouwens een hele nacht af en niet een deel van de nacht. 

4. Mediteer! Niets voor jou? Probeer het eens! De Meditation Moments app heeft mijn leven veranderd. Al is het maar 5 minuten per dag!

5. Ga liggen op een spijkermat. Say what? Ja een spijkermat. Dit vind ik echt een uitvinding. 15-20 minuten voor het slapen gaan of als de kleine even slaapt. Sinds ik deze mat gebruik voelt mijn lichaam minder gespannen en pijnlijk, maar ervaar ik ook meer rust in mijn hoofd. De spijkermat zorgt onder andere ook voor het vrijkomen van het knuffelhormoon oxytocine! Meer over de spijkermat lees je hier. 

6. Voedingsstoffen. Let op wat je eet en drinkt… zorg voor voldoende vitamines en mineralen. Zelf ben ik fan van de super food poeder van Sunny Mummy. Met code STUDIOUIL10 ontvang je 10% korting!

In mijn slaapgidsen ga ik dieper in op het moederschap en wat jou kan helpen die eerste jaren met slaaptekort. Je vindt ze hier!